Skip to main content

Anne-Lise Jouen

profil-pics
  • MCF
  • Anne-Lise.Jouen@u-bourgogne.fr
  • 202
  • Laboratoire INSERM U1093
    Faculté des Sciences du Sport (UFR Staps)
    Université de Bourgogne
    BP 27877
    21078 Dijon

PROFIL

Neuroscience (langage, parole, cognition spatiale, cognition incarnée…), Neuroimagerie (IRMf, EEG, fNIRS), Robotique et VR

2022-2023 Post-doctorat, Étude de l’impact de la robotique de téléprésence et de la réalité virtuelle sur les représentations spatiales et corporelles, Laboratoire CAPS, DIJON
2017-2020 Post-doctorat, Etude de la production de la parole en EEG (SNF Sinergia grants – Project MoSpeeDi)
Equipe NeuroPsychoLinguistique de la Pr Marina Laganaro, Université de Genève, Suisse
2015-2017 Post-doctorat, Apprentissage du langage via Interactions Homme-Robot et Neurosciences
Laboratoire du Pr Kazuo Hiraki, Université de Tokyo, Japon
2013-2015 Post-doctorat, Evaluation des compétences sociales dans l’autisme via TIC
Equipe « Intégration multimodale, interaction et signal social » du Prof Mohamed Chetouani Institut des systèmes intelligents et robotique (ISIR), Sorbonne Université – Paris
2013 Doctorat en Neurosciences
Stem cell and Brain Research Institute (SBRI), Université Claude Bernard – Lyon I
2010 DIU de Gérontechnologie « Technologies au service de la santé des personnes âgées et en
situation de handicap »
Université Joseph Fourier (Grenoble 1), Université René Descartes (Paris 5) & Université Pierre et Marie Curie (Paris 6)
2009 Master 2 : Ingénierie de la cognition, de la création et des apprentissages (IC2A), Grenoble INP

Master 2 : Neuropsychologie, Université Pierre Mendès France, Grenoble

2008 Master 1 : Sciences Cognitives, Université Lumière Lyon II
2007 Licence de Psychologie, Université Lumière Lyon II
Licence de Sciences Cognitives, Université Lumière Lyon II
  • Titre : Au-delà des mots et des images, bases neurophysiologiques d’un système sémantique commun à la compréhension des phrases et des scènes visuelles
  • Directeurs : Dr Peter Ford Dominey & Dr Jocelyne Ventre-Dominey
  • Thèmes de recherche : système sémantique, action, cognition incarnée, langage, représentation, information sémantique contextuelle, neuroimagerie (DTI, IRMf, EEG)

M2 (UNIGE): Neurosciences du langage

2022

Jouen, A-L., Matsunaka, R. & Hiraki, K. Once upon a time… Acquisition of second language vocabulary through robotic storytelling in kindergarten. (Submitted)

Alimardani, M., Duret, J. L., Jouen, A. L., & Hiraki, K. (2022, March). Robot-Assisted Language Learning Increases Functional Connectivity in Children’s Brain. In Proceedings of the 2022 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (pp. 674-677).

2021

Alimardani, M., Braak, S. V. D., Jouen, A-L., Matsunaka, R., & Hiraki, K. Assessment of Engagement and Learning During Child-Robot Interaction Using EEG Signals. In International Conference on Social Robotics (pp. 671-682). Springer, Cham.

Jouen, A-L., Cazin, N., Hidot, S., Madden-Lombardi, C., Ventre-Dominey, J., & Dominey, P. F. Common ERP responses to narrative incoherence in sentence and picture pair comprehension. Brain and Cognition, 153, 105775.

Jouen, A-L., Lancheros, M., & Laganaro, M. Microstate ERP Analyses to Pinpoint the Articulatory Onset in Speech Production. Brain topography, 34(1), 29-40.

2020

Lancheros, M., Jouen, A-L., & Laganaro, M. Neural dynamics of speech and non-speech motor planning. Brain and language, 203, 104742.

2019

Verwey, W. B., Jouen, A-L., Dominey, P. F., & Ventre-Dominey, J. Explaining the neural activity distribution associated with discrete movement sequences: Evidence for parallel functional systems. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 19(1), 138-153. 197

Jouen, A-L., Cazin, N., Hidot, S., Madden-Lombardi, C., Ventre-Dominey, J., & Dominey, P. F. Beyond the word and image: III. Neurodynamic properties of the semantic network. BioRxiv, 767384.

2018

Jouen, A-L., Ellmore, T. M., Madden-Lombardi, C.., Pallier, C., Dominey, P. F., & Ventre-Dominey, J. Beyond the word and image: II-Structural and functional connectivity of a common semantic system. NeuroImage, 166, 185-197

2017

Grossard, C., Grynspan, O., Serret, S., Jouen, A-L., Bailly, K., & Cohen, D. (2017). Serious games to teach social interactions and emotions to individuals with autism spectrum disorders (ASD). Computers & Education.

Jouen, A-L., Narzisi, A., Xavier, J., Tilmont, E., Bodeau, N., Bono, V., … & Muratori, F. GOLIAH (Gaming Open Library for Intervention in Autism at Home): a 6-month single blind matched controlled exploratory study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 11(1), 17.

2016

Bono, V., Narzisi, A., Jouen, A-L., Tilmont, E., Hommel, S., Jamal, W., … & Chetouani, M. GOLIAH: a gaming platform for home-based intervention in autism–principles and design. Frontiers in psychiatry, 7.

2015

Madden-Lombardi, C*., Jouen, A-L.*, Dominey, P. F., & Ventre-Dominey, J. Sequential Coherence in Sentence Pairs Enhances Imagery during Comprehension: An Individual Differences Study. PloS one, 10(9), e0138269. (*these authors contributed equally to this work)

Jouen, A-L., Ellmore, T. M., Madden-Lombardi, C., Pallier, C., Dominey, P. F., Ventre-Dominey, J. Beyond the Word and Image: Characteristics of a Common Meaning System for Language and Vision Revealed by Functional and Structural Imaging, NeuroImage, 106, 72-85.

2014

Anzalone, S. M., Tilmont, E., Boucenna, S., Xavier, J., Jouen, A-L., Bodeau, N., Maharatna, C., Chetouani, M., Cohen, How children with autism spectrum disorder behave and explore the 4-dimensional (spatial 3D+ time) environment during a joint attention induction task with a robot. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(7), 814-826.

 

2013

Jouen, A-L., Verwey, W. B., Van Der Helden, J., Scheiber, C., Neveu, R., Dominey, P. F., & Ventre-Dominey, J. Discrete sequence production with and without a pause: the role of cortex, basal ganglia, and cerebellum. Frontiers in human neuroscience, 7: 492.